Kläder, garderober och personlig stil.

För några år sen tittade jag ofta på You tube för att lyssna på musik. Sen skaffade jag  Spotify och har lite tappat bort you tube. Mina barn ser mera på you tube som vad dom ser på tv eller till och med mera som vad dom ser på Netflix! Men jag har som sagt lite missat det där.
Så i fjolhöstas när jag hade tråkigt.... Då flippade jag runt på nätet och kom in på just You tube. Hittade ju hur mycket intressant som helst!!
Nu är jag prenumerant på flera intressanta personers kanaler. Mina stora intressen kläder och inredning blir mättade på ett helt nytt sätt. 


Det där med kläder.... 

Hittade videor som handlade om "capsule wardrobe" som jag kollade på hos flera olika personer. Tanken med det hela är jätteintressant. Läste mera om det på Pintrest där det, också, finns en hel del om allt möjligt. Efter en del funderande och betraktande i min egen garderob kom jag fram till att det helt klart kan vara min grej. Att ha en liten basgarderob och sen några saker per säsong som piggar upp.
Sagt och gjort. Städade min garderob. O fyy vilket jobb!!!! Tog mig flera dagar!! Hade ju kläder hur mycket som helst! Kläder som jag aldrig använt! Kläder som blivit för smått, för stort, urtvättat och annars bara inte förstår vad jag tänkt när jag köpt.

Den härligt blå klänningen till vänster är inte min tyvärr. Det är stora damens klänning som hon hade på "de gamlas dans" i gymnasiet. Inte heller den svagt rosa är min. Även den är stora damens. Annars går min garderob i svart och vitt med blå eller grå inslag. Lätt att kombinera och plagg jag trivs bra i.
Idag har jag en enkel basgarderob i mina färger, svart och vitt, med några plagg i blått eller grått. Har  också försökt hålla min basgarderob enkel. Inte handlat om jag inte haft ideer hur jag kan kombinera med det jag redan har. Så jag har inte egentligen handlat så mycket kläder. 
Har tagit ideer från Pintrest och fixar lista på vad min basgarderob ska innehålla. Har inte allt ännu och det är denna lista som i första hand skall hållas uppdaterad. Till exempel nu till våren behöver jag förnya mina t-shirts. Behöver 3st vita och 3 st svarta. Dom jag haft nu har V-hals men tänker mig enkel rund hals till nästa. På dom båda. Annat som jag behöver till våren är en ny rock. Har kollat runt och funderat en hel del. Vad jag vill ha är en klassisk svart "bikerjacket" i äkta läder. Det är en rock jag kan ha många år, den passar in i min stil och jag kan ha den både på våren och på hösten.

Just det där med att hitta SIN stil och SINA färger är nog det viktigaste. Jag har en väninna som gjorde färganalys på mig ( hon är frisör som gått skolning i färganalys)  och hon konstaterade att jag är en kall vinter. Att jag är en kall vinter betyder att jag skall ha kalla färger. Svart, vitt, blyertsgrå, blå, röd, lila är mina färger så länge dom har en kall nyans... en nyans som hör till vintern, en kall, frisk färg.
Stilen som man har är en annan personlig femma. Jag gillar enkla, klassiska linjer , lite damigt men ändå lite tufft.  Lite "Audrey Hepburn" ni vet. 

Underbart vackra Audrey!

Nu en smörgås före jag skall ut med bilen.... bokad som chaufför av lilla damen idag.

Davina

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år , nya utmaningar

  Hej, Länge sen sist. Mycket har hänt... I september la jag ner taxin... I oktober öppnade jag nytt företag. Konditori Mazarin Nu är jag ti...