Påskvecka

 


Mämma
Den godaste högtidsrätt som finns.

Har inte smakat på årets Mämma ännu... i år sparar jag det till påsken. Eller tror nog att jag köper en riva nu i början av veckan medan det ännu finns...
Javisst ser det ut som hmmmm... bajs...
Mämma är rågmjöl, malt, vatten, socker och salt som får söta i ugn i flera timmar...Sen äter man det när det är kallt.
 Med socker och grädde är det himmelrike!


 Påsktraditioner...
 vi brukar göra fårstek och så brukar vi försöka äta lite lättare rätter, kyckling, ägg och lax hör till favoriterna. 
Påskharen brukar hälsa på barnen med lite påskgodis ( jaaa ok, våra barn är stora och utflyttade men konstigt nog så kommer påskharen ändå...)
Påskgräs sådde vi också när barnen var små, som vi sen dekorerade med små kycklingar och påskägg. Tyvärr använde katten det som toalett så vi gav upp. Kvistar tar jag nog in, har inte bestämt mig ännu om jag skall klä dom med påskägg eller inte. Får lite se om bladen/ blommorna hinner slå ut eller om det är bara kvistar.
Något år har vi haft hela släkten på besök och hujedan så roligt det varit. Tyvärr har vi inte setts på över ett år nu... men kanske vi till julen är vaccinerade och man kan börja resa igen.

Nu borde jag börja med kvällens middag. Vi skall skriva under bokslutet för bageri på eftermiddagen. Det vill lite dra ut på tiden när vi träffas med bokföraren. Därför skulle det vara skönt om maten bara behöver gräddas när vi kommer hem, tänkte ha lite kylskåpstömning igen. Måndagen till ära.
Ha en skön påskvecka!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år , nya utmaningar

  Hej, Länge sen sist. Mycket har hänt... I september la jag ner taxin... I oktober öppnade jag nytt företag. Konditori Mazarin Nu är jag ti...