Åbo Slott

 



Läste i ÅU ( Åbo Underrättelser, lokaltidning) för kanske tre veckor sen att det öppnas en utställning i Åbo Slott, som handlar om lyx och fläd genom århundradena. DEN ville jag se. På grund av Covid måste man boka plats på förhand...
Jag bokade tre platser för i lördags mellan 12 och 14. Släpade junior och Storadamen med, dom gillar historia lika som mig.



Vi hade jättetur. Först hade dom kampanj där alla under 30 år kommer gratis in..
Sen hade dom HELA slottet öppet. Så vi tog en tur först genom förborgen och sen genom huvudborgen och där emellan fanns "Vanity" utställningen.
OH BOY säger jag! Smala gångar att ta sig genom, upp för smala trappor och ner för smala trånga, låga trappor. Jag är så otroligt imponerad av allt! Man nästan kände av hur dom stackarna har kånkat tunga vattenkärl där till köket, mat upp till Kungen eller Fogden eller vem som just då var där.
Man kunde se var Erik XIV hade suttit fången, hans armbågar hade gjort gropar i fönsterbrädet och där han stått var det grop i golvet...



Fängelset fanns nere i källaren och där hade det säkert varit rätt så obehagligt. Tjocka kedjor...

Vi hade som sagt två timmar på oss att se allt. Jag tycker att jag gärna haft en timme till. Efter förborgen skulle det ha passat bra med kaffepaus ( det fanns cafe där...) och så skulle man haft mera ork för huvudborgen. Nu tog förborgen en hel timme, och man blir jättetrött av att gå upp och ner i trappor.

För att hinna se allt så fick man nog håsa och det fanns en massa som blev osett. Utställningen som jag egentligen skulle se hann jag bara snabbt igenom så där missade jag en hel del.


Om ni andra tänker er hit, ta två dagar på er eller boka dubbeltid!! På riktigt!! Det finns så massor att se och det är så intressant....

Tacksam att min barn är historieintresserade så dom kommer med mig såna här ställen. Det var en super trevlig lördag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år , nya utmaningar

  Hej, Länge sen sist. Mycket har hänt... I september la jag ner taxin... I oktober öppnade jag nytt företag. Konditori Mazarin Nu är jag ti...