Vitkålssallad á la mig.

 



Hos oss är vitkål en stor favorit. Det är gott med stekt vitkål till olika kötträtter men en riktig hit är kålsallad.

Jag brukar riva ett helt huvud åt gången så har jag en rejäl vecka igen. Lagar en stor sats vitkålssallad med svartpeppar och ibland lägger jag i finhackad röd paprika. En annan sak som jag också gör är vitkål och morotssallad. Dit kan man också lägga lite apelsinklyftor. Jag tänkte nu ge er recepten på dom salladerna.


Vitkålssallad med svartpeppar

1/2 vitkål finstrimlad - väldigt viktigt att den är finstrimlad för då är den saftig, för grovt så blir det torrt.

1-2 röda paprikor finhackade- kan uteslutas 

1 msk hela svartpepparkorn

1,5 dl olja

0,5 dl rödvinsvinäger

1 dl vatten

salt

Krossa svartpepparn i en mortel men låt det inte bli för fint. Häll upp i en skål, lägg i salt. Blanda olja, vinäger och vatten och blanda i peppar-salt. 

Häll blandningen över kålstrimlorna och blanda väl. Jag brukar låta salladen stå framme en timme och blanda med jämna mellanrum så man får såsen alla ställen...Lägg i ett kärl med lock och förvara i kylskåp. Håller galant en vecka.


Kål-morotssallad

1/2 vitkål finstrimlad

3 morötter grovrivna

apelsin

Blanda kålstrimlor och den grovrivna moroten. Lägg i burk och förvara i kylskåp. Håller galant en vecka. Vid servering kan man sätta till apelsinklyftor men blanda dom inte i salladen för då blir den fortare dålig!! Jag brukar servera en god dressing till denna sallad. 


Vi försöker att  inte  ha matsvinn. Vi använder så mycket som möjligt av det vi har och försöker planera vår matlagning så att vi kan ta tillvara sånt som inte blir ätet på en gång. Ofta ofta  värmer vi gårdagens mat eller så gör vi till exempel soppa som skall räcka flera dagar. Mat blir väldigt sällan oäten hos oss. Om jag inte planerar en "skrapodag" i veckan så kan jag frysa in såsrester så jag har senare. Ärtsoppa brukar jag också frysa in . Enkelt att sen ibland  bara ta fram färdigt från frysen och koka potatis eller pasta eller ris. 

Ha en skön vecka ,

Davina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år , nya utmaningar

  Hej, Länge sen sist. Mycket har hänt... I september la jag ner taxin... I oktober öppnade jag nytt företag. Konditori Mazarin Nu är jag ti...