Min räddning i vinter

Detta inlägg innehåller länkar till olika butiker och källor. Inget är sponsrat utan jag skriver utifrån mina egna erfarenheter och jag har betalat allt ur egen ficka, 





 Kinderna känns som sprucken porslin men pannan glänser som om man smörjat med olja...

Jag har problemhy...
Psoriasis och atopisk hy.... vintertid kliar kroppen som bara den, ibland tror man på allvar att man håller på att bli tokig!
Och råkar man ta en salva som innehåller citrus, doft eller olja även kemiskt framställd... ja då kliar det så att man skrapar hål på sig själv.

Ansiktet är ett stort problem, just för att kinderna och halsen är så torra medan pannan och näsan glänser.
MEN!
I vinter har jag hittat räddningen.

Det hela började med att jag kollade folks åsikter på you tube 
Där var en , svensk, tjej som svor i denna lilla flaska, The Ordinary

Jag hittade den på Kicks
Var faktiskt riktigt in till Åbo för att gå in i affären och köpa den, inte via nätet även om jag handlar ganska ofta via nätet, även från just Kicks.
I varje fall.
Flaskan innehåller 2% hyaluronsyra samt B5 vitamin och den är helt vegansk...
Detta är ett serum som jag försiktigt klappar in ett par droppar i ansiktet alla morgnar och kvällar efter att jag rengjort ansiktet. Serumet kommer före dag eller natt krämen...
Och vet ni! Min panna lyser inte mera och mina kinder är mjuka och sköna!! Detta hittade jag på en sida angående hyaluronsyra:

Hyaluronsyra (HA) är ett kroppseget ämne med stor vattenbindande förmåga. Trots namnet är Hyaluronsyra ingen syra, utan en slags sockerart som kallas glykosaminglukan. I kroppen binder HA vatten och bildar en geléliknande substans. Bland annat fungerar denna substans som fuktgivande smörjmedel och stötdämpande fyllnadsmaterial mellan de elastiska fibrerna i huden, kollagen och elastin, samt i leder, lungor och muskler.
50 procent av kroppens totala mängd hyaluronsyra återfinns i huden, främst i hudens djupare lager. HA är ansvarig för att upprätthålla fuktbalansen i huden på en lämplig nivå, en av komponenterna som främjar cellförnyelsen. Det hjälper också huden att ge stöd åt dess byggstenar för att bevara en fyllig och sund hud. Därför är förekomsten av hyaluronsyra i huden en nödvändighet. Brist på HA i huden leder till att huden tappar sin elasticitet, rynkor blir mer tydliga och huden blir torrare.

Taget från Skin city

Jag är så glad att jag hittade denna lilla flaska. Dryg är den också! Använt den i lite mera som en månad men har använt kanske en tredje del av flaskan.  Och så kan jag säga att den var inte dyr heller! Betalade under 10€ för den, visst hade dom någo erbjudande just då men vad jag förstod så kommer den ändå att kosta just runt 10€. 
REKOMMENDERAR verkligen till er alla som lider av torr hud i ansiktet!!

Ha en skön helg!
Davina




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år , nya utmaningar

  Hej, Länge sen sist. Mycket har hänt... I september la jag ner taxin... I oktober öppnade jag nytt företag. Konditori Mazarin Nu är jag ti...