Kylskåpsrensning på en måndag

 


Igår hade jag kylskåpstömning här hemma. Det hade blivit kvar både potatismos och ris från helgen... Maletkött, ärter och bönor bland annat, hör till det där som jag brukar se till att alltid finns i frysen. Då har man snabbt god mat om man har bråttom eller är trött.
I varje fall.
Stekte maletköttet och två lökar, kryddade med salt, vitpeppar och paprika.
I moset rörde jag in ett ägg. Så kunde jag lägga hälften av moset i en ugnsform, fyllde på ordentligt med maletkött och så det sista moset. Bara att blanda ihop ordentligt, jämna ut och toppa med lite skorpsmulor. 200 grader i 30 minuter så har man en god låda. Passar bra med rårörda lingon till.
nami.
I resten av maletköttet hällde jag en näve delade körsbärstomater, en tsk krossad vitlök en påse djupfrysta ärter samt riset som hade blivit kvar. Lite sweet chilisås för lite hetta och så fick allt stå på värme under omröring en stund tills lådan var färdiggräddad.
Två helt olika maträtter men båda gick hem hos familjen. Och kylskåpet tömdes på rester.
Idag blir det fisksoppa och jag hoppas det blir kvar till i morgon så vi bara behöver värma.
 Ha en skön vecka ,
Davina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år , nya utmaningar

  Hej, Länge sen sist. Mycket har hänt... I september la jag ner taxin... I oktober öppnade jag nytt företag. Konditori Mazarin Nu är jag ti...